Projekt Sztuka Numeryczna

Gdańsk 2022-2023

A collage of photos of people looking at artworks and of people at round tables debating.

Członkowie Polskiego Towarzystwa Estetycznego: Aleksandra Łukaszewicz i Zbigniew Romańczuk, we współpracy z Adrianą Majdzińską (ASP Gdańsk), Izabelą i Rafałem Borkowskimi (ESAD Orléans) zainicjowali międzyuczalniany i międzynarodowy artystyczno-teoretyczny projekt Sztuka Numeryczna. Jest on oparty na cyklu corocznych spotkań artystów i artystek, teoretyków i teoretyczek sztuki, naukowców i naukowczyń, badaczy i badaczek współczesnej kultury wizualnej wspólnie zastanawiających się nad wpływem technologii cyfrowych na współczesną praktykę artystyczną i naszą rzeczywistość, a także prezentujących wystawy swoich prac oraz prac studentów i studentek.

Projekt Sztuka Numeryczna skupiony jest na badaniu technologicznych i kulturowych uwarunkowań kultury cyfrowej, możliwych scenariuszy rozwoju kultury wizualnej, zbieżności dotychczasowych doświadczeń twórczych sytuujących się na styku kultury, sztuki i nauki. 

Pierwsza edycja, zatytułowana „Między wolnością a kontrolą” odbyła się w październiku 2022 r. w przestrzeniach WL4 Mleczny Piotr i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Poddała ona refleksji kod rozumiany jako forma nadzoru, jego materialność, a także plastyczność i hybrydalność otwierającą się na nowe cyfrowe wizje i utopie.

Druga edycja, zatytułowana „(Post)cyfrowe transformacje” odbyła się rok później również w przestrzeni WL4 Mleczny Piotr, Mała Zbrojownia i PATIO ASP Gdańsk.

Tematem przewodnim była transformacja środowisk i praktyk twórczych w dużej mierze determinowana wpływem rozwoju sztucznej inteligencji, a także świadomość twórcza wyłaniająca się z tych środowisk i praktyk. 

24 października w Małej Zbrojowni ASP Gdańsk została otwarta kuratorowana przez Aleksandrę Łukaszewicz wystawa “Pre-Pro-Gram-Ability of Nature”. Zostały na niej zaprezentowane prace Katarzyny Kujawskiej-Murphy, Filipa Wierzbickiego-Nowaka, Andrzeja Banachowicza, Zbigniewa Romańczuka oraz jej własna twórczość. Jej dziełem jest wideo-art-performance zatytułowany “Norns” z cyklu “Moje kulturowe DNA”. W pracy prezentowanej w Małej Zbrojowni Łukaszewicz za pomocą wideo mappingu i animacji cyfrowej stworzyła hybrydowe gwiezdne środowisko, w którym Norny prowadzą swój rytuał i śpiewają.

Natomiast Zbigniew Romańczuk i Radosław Nagay pokazali efekt współpracy o nazwie „Muszla”:

Po południu tego samego dnia miała miejsce prezentacja multimedialna Zbigniewa Romańczuka i Radosława Nagaya – „Kodowanie natury. Sztuka w epoce postcyfrowej”, w ramach której została podjęta refleksja na temat przekodowawania form przejawu materii (niezależnie od treści czy konkretnej formy), a także zostały pokazane przykłady artystycznych eksperymentów duetu Romańczuk&Nagay.

W działaniach Sztuka Numeryczna ’23 uczestniczyło wiele osób, w tym współpracujący z Polskim Towarzystwem Estetycznym w ramach projektu CAPHE, profesor José Manuel Revez z FBAUL. 25 października 2023 r. wygłosił wykład “Rzeczywistość wirtualna jako sposób tworzenia i konceptualizacji rzeźby” oraz przeprowadził ze studentami warsztaty “Rzeźba wirtualna i rzeźba cyfrowa. Kreacja, projekt i praktyka rzeźbiarska z wykorzystaniem instrumentów cyfrowych”.

Tak samo jak w poprzednim roku przez ponad tydzień można było uczestniczyć w wystawach studenckich, wykładach, prezentacjach i warsztatach.

Finałową debatę, poświęconą “Przemianom praktyk tworzenia, odbioru i edukacji artystycznej w czasach czwartej rewolucji przemysłowej”, w której udział wzięli Maciej Ożóg, Joanna Krzysztoń, Grzegorz Rogala, Filip Ignatowicz i inni, poprowadziła 28 października w PATIO na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku Aleksandra Łukaszewicz.

Mamy nadzieję, że współpraca i dyskusja z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademią Sztuki w Szczecinie, Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, Uniwersytetem Łódzkim, ESAD Orléans, Ostravská Univerzita, Uniwersytetem w Lizbonie na temat sztuki w środowiskach hybrydowych będzie kontynuowane w następnych latach.

Logos of the CAPHE project, PTE and the UE followed by the text of the disclaimer.




linkedin
Facebook

Comments are closed.