Doświadczenie estetyczne w czasach Czwartej Rewolucji Przemysłowej

Cykliczne seminarium Polskiego Towarzystwa Estetycznego
Semestr letni roku akademickiego 2023/2024

Serdecznie zapraszamy do udziału w cyklu seminariów Polskiego Towarzystwa Estetycznego, realizowanych w ramach międzynarodowego projektu CAPHE w semestrze letnim r. ak. 2023/2024. Seminaria będą się odbywać w różnych miastach w Polsce: Lublinie, Warszawie, Łodzi, Szczecinie i Gnieźnie

Podczas seminariów planujemy poddać refleksji estetyczne doświadczenie rewolucji cyfrowej. Będziemy się pytać, w jaki sposób doświadczamy bycia w rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, w której awatary stanowią jedną z form naszego bycia w świecie społecznych relacji i w kulturze, wpływając na sposoby określania naszych tożsamości. Są to pytania łączące aktualne kwestie dotyczące rozwoju technologicznego oraz transformacji człowieka i kultury, mające swoją kontynuację w perspektywie określania siebie przez jednostkę. Estetyka jako dziedzina skupiona na poznaniu osadzonym w zmysłowości, a otwartym na reinterpretacje i zmiany, stanowi odpowiednie pole do podjęcia refleksji nad tymi zmianami, mającymi wymiar i kolektywny, i jednostkowy. 

Przemiany zmysłowości, form doświadczenia estetycznego, wartości estetycznych, które zachodzą w aktualnie trwającej Czwartej Rewolucji Przemysłowej mają istotne znaczenia dla sposobów funkcjonowania (post)człowieka w kulturze i technologii. Z tego względu proponujemy Państwu dołączenie do wspólnej dyskusji nad transformacjami doświadczenia estetycznego zarówno w odniesieniu do sztuki, jak też rzeczywistości pozaartystycznej (przestrzeni miejskiej, środowiska codziennego życia, itp.), która następuje w wyniku ekspansji cyfrowych technologii i sieci we wszystkich obszarach życia człowieka.

Ogólny plan cyklu seminarium:

1. Lublin, Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie, sala nr 4 (Sala Rady Wydziału) na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS 
Tytuł: Początki przemian doświadczenia estetycznego sztuki na przełomie XX i XXI wieku
Termin: 12 stycznia 2024 
Prowadząca: Liliana Kozak

2. Warszawa
Tytuł: Doświadczenie realności metawersów w kontekście pojęcia mimesis: rekwizyt, matryca czy przystosowanie umysłu?
Termin: 9 lutego 2024
Prowadząca: dr Bogna J. Gladden-Obidzińska

3. Łódź, Uniwersytet Łódzki
Tytuł: Wirtualizacja street artu i jej estetyczne konsekwencje
Termin: 8 marca 2024
Prowadząca: dr hab. prof. UŁ Agnieszka Gralińska-Taborek

4. Szczecin, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny
Tytuł: Doświadczenie estetyczne w dobie Czwartej Rewolucji Przemysłowej a lęk technologiczny
Termin: 12 kwietnia 2024
Prowadząca: dr Joanna Szczepanik

5. Gniezno, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Kultury Europejskiej
Tytuł: Estetyczne aspekty sztucznej inteligencji a przeobrażenia współczesnej praktyki artystycznej
Termin: 10 maja 2024
Prowadząca: dr Sylwia Szykowna

Członków i członkinie PTE zainteresowanych udziałem w poszczególnych seminariach prosimy o nadsyłanie zgłoszeń w formie abstraktów wystąpień mieszczących się w szczegółowej tematyce wybranego seminarium.

Abstrakty powinny mieć max 500 słów.

Terminy nadsyłania zgłoszeń:
Seminarium 1 – 05 stycznia 2024
Seminarium 2 – 10 stycznia 2024
Seminarium 3 – 10 lutego 2024
Seminarium 4 – 10 marca 2024
Seminarium 5 – 10 kwietnia 2024

Zgłoszenia należy nadsyłać na adres: PTE.zarzad@gmail.com Spośród nadesłanych zgłoszeń osoba prowadząca seminarium wraz z Zarządem PTE będą każdorazowo wybierali maksymalnie pięć osób, którym zostaną pokryte koszty przejazdu i zakwaterowania związane z uczestnictwem w seminarium.

Decyzja w sprawie osób zaakceptowanych do pokrycia kosztów udziału w seminarium będzie podejmowana w ciągu tygodnia od terminu nadsyłania zgłoszeń.

Plan dnia seminaryjnego:

10:00–11:00 Wystąpienie prowadzącej wraz z dyskusją
11:00–11:15 Przerwa
11:15–13:00 Wystąpienia seminaryjne
13:00–14:00 Obiad
14:00–15:30 Dyskusja w formie okrągłego stołu

Forma techniczna seminarium:

Seminaria będą się odbywać w na żywo w różnych ośrodkach akademickich a także w przestrzeni wirtualnej na platformie spatial.io Academia Electronica we współpracy z Sideyem Myoo. Do uczestnictwa w wersji wirtualnej zapraszamy wszystkich członków i członkinie PTE.

Szczegółowy plan cyklu seminarium:

Liliana Kozak – 12 stycznia 2024

Początki przemian doświadczenia estetycznego sztuki na przełomie XX i XXI wieku

Rewolucja naukowo-techniczna, która zaczęła się w latach 50. XX, wzmocniła relację wzajemnego wpływu sztuki i nauki. Doświadczenie estetyczne sztuki wykorzystującej technologię to doświadczenie obecnego czasu, intensywnej przemiany, oraz świadomość tego, że obecna postać sztuki ma wpływ na to, w którą stronę ta przemiana będzie się kierować. Z tego względu podczas seminarium zostanie podjęta refleksja nad przemianami doświadczenia estetycznego na przełomie XX i XXI wieku w znacznej mierze warunkowanego rozwojem technologii.

Dr Bogna Gladden- Obidzińska – 9 lutego 2023

Doświadczenie realności metawersów w kontekście pojęcia mimesis: rekwizyt, matryca czy przystosowanie umysłu?

Wychodząc od klasycznych koncepcji mimesis jako: imitacji, podróbki, namiastki (Platon), konwencji twórczej (Arystoteles), ukulturowienia (Horacy), wtajemniczenia (artyści z kręgu Ficina), uwrażliwienia estetycznego (Pater) i reprodukcji (Benjamin), podczas seminarium zastanowimy się wspólnie nad interpretacją doświadczeń realności przestrzeni metawersowych w kontekście trzech współczesnych koncepcji mimesis jako: 
– fikcji, make-believe, rekwizytorium Kendalla Waltona, 
– matrycy technologicznej i artystycznej Michała Ostrowickiego,
– teorii plastyczności (w tym neuroplastyczności) Catherine Malabau.

Dr hab. prof. UŁ Agnieszka Gralińska-Taborek – 8 marca 2024

Wirtualizacja street artu i jej estetyczne konsekwencje

Podczas seminarium poświęconego wirtualizacji street artu zostaną rozważone różne aspekty tego procesu, związane z mediami społecznościowymi (Instagram), kolekcjami fotografii, wirtualnymi przewodnikami szlakami street artu, videomappingiem i wirtualizacją muzeum. Tematem przewodnim będą różnice pomiędzy bezpośrednim doświadczeniem sztuki w przestrzeni publicznej a doświadczeniem zapośredniczonym przez elektroniczne medium. 

Dr Joanna Szczepanik – 12 kwietnia 2024

Doświadczenie estetyczne w dobie Czwartej Rewolucji Przemysłowej a lęk technologiczny

Wszechogarniająca, coraz gęstsza sieć coraz bardziej zaawansowanych technologii może budzić niepokój i chęć zminimalizowania jej wpływu na życie jednostkowe i społeczne, a nawet podjęcie decyzji o wycofaniu się z uczestnictwa w kulturze cyfrowej. Lęk technologiczny w różnych odsłonach jest nieodłączną częścią Czwartej Rewolucji Przemysłowej. Z tego względu podczas seminarium postaramy się poszukać odpowiedzi na pytania, w jakim stopniu i w jakiej formie doświadczenie estetyczne jest aktualnie zapośredniczane przez lęk technologiczny?

Dr Sylwia Szykowna – 10 maja 2024

Estetyczne aspekty sztucznej inteligencji a przeobrażenia współczesnej praktyki artystycznej 

Ostatnia dekada sukcesów w rozwoju AI zwieńczona popularnością Chatu GPT-4 wymusza na nas, tak jak działo się za czasów kariery Turinga, potrzebę przemyślenia zarówno dotychczasowych dokonań, jak również spojrzenie w przyszłość rozwoju technologii sztucznej inteligencji. Toczące się dyskusje wokół konsekwencji obecności AI w polu sztuki wydają się równie zaciekłe, co nieprzemyślane, a przez to mało precyzyjne i wymagające pogłębionej refleksji, która zostanie podjęta podczas seminarium.

Logos of the CAPHE project, PTE and the UE followed by the text of the disclaimer.
linkedin
Facebook

Comments are closed.