statut PTE

STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA ESTETYCZNEGO

Rozdział I. Postanowienia ogólne.

§1.

Towarzystwo nosi nazwę Polskie Towarzystwo Estetyczne (w skrócie PTE), zwane w dalszej części statutu Towarzystwem.

§2.

W kontaktach międzynarodowych Towarzystwo posługuje się nazwą: Polish Society for Aesthetics.

§3.

Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

§4.

Siedzibą Towarzystwa jest miasto Kraków.

§5.

Dla wykonywania swoich zadań Towarzystwo może tworzyć stałe i czasowe placówki terenowe.

§6.

Towarzystwo jest zawiązane na czas nieograniczony. Jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U. 1989 nr 20 poz.104) oraz niniejszego statutu.

§7.

Towarzystwo może być członkiem zagranicznych i międzynarodowych stowarzyszeń o podobnym profilu działania.

§8.

Towarzystwo ma prawo używania pieczęci i odznak organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§9.

Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

Rozdział II. Cele i formy działania.

§10.

Celem Towarzystwa jest:

1. Prowadzenie i wspieranie badań w zakresie estetyki i wiedzy o sztuce;

2. Upowszechnianie uzyskanych wyników tak w kraju jak zagranicą;

3. Prowadzenie działań w zakresie rozwijania edukacji i kultury estetycznej;

4. Rozwijanie współpracy narodowej w zakresie estetyki i sztuki;

5. Wspieranie wszelkich form działalności artystycznej;

6. Popularyzowanie wiedzy z zakresu estetyki i nauk o sztuce.

§11.

Towarzystwo realizuje swe cele przez:

1. Inicjowanie, wspieranie i realizowanie badań naukowych;

2. Organizowanie zebrań, wykładów, seminariów, odczytów oraz konferencji naukowych;

3. Organizowanie wymiany uczonych oraz współdziałanie z organizacjami zagranicznymi o podobnym charakterze;

4. Prowadzenie działalności wydawniczej (naukowej, edukacyjnej i popularyzatorskiej) w zakresie estetyki i pokrewnych dziedzin wiedzy;

5. Gromadzenie i udostępnianie księgozbiorów i baz danych oraz zbieranie wszelkich informacji w zakresie estetyki i pokrewnych dziedzin wiedzy;

6. Inicjowanie i utrzymywanie kontaktów oraz współpracy z instytucjami i stowarzyszeniami nastawionymi na wspieranie wszelkich form działalności artystycznej. Wypowiadanie się na temat potrzeb, perspektyw i form rozwoju kultury estetycznej oraz upowszechniania sztuki; podejmowanie zadań opiniowania i wartościowania w zakresie działalności artystycznej.

§12

W zakresie swoich celów statutowych Towarzystwo może reprezentować interesy zbiorowe swoich członków wobec organów władzy publicznej.

Rozdział III. Członkowie, ich prawa i obowiązki.

§13.

Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym.

§14.

Członkowie Towarzystwa dzielą się na:

1. zwyczajnych

2. honorowych

3. wspierających.

§15.

Towarzystwo opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

§16.

1. Członkiem zwyczajnym może być obywatel polski, który ukończył 18 lat, akceptujący statut Towarzystwa i pragnący czynnie realizować jego cele, mogący zarazem wykazać się działalnością naukową lub popularyzatorską w zakresie estetyki i wiedzy o sztuce.

2. O przyjęciu w poczet Towarzystwa decyduje Zarząd na podstawie wniosku kandydata zaopiniowanego przez dwóch członków wprowadzających. Wystąpienie kandydata z wnioskiem o przyjęcie do Towarzystwa równoznaczne jest z deklaracją akceptacji celów i statutu Towarzystwa.

3. Nowo przyjęty członek opłaca składki poczynając od roku, w którym został przyjęty.

§17.

1. Osobom szczególnie zasłużonym na polu estetyki i wiedzy o sztuce lub dla działalności Towarzystwa może być nadana godność członka honorowego Towarzystwa przez Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Głównego.

2. Członkowie honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych; są zwolnieni z opłacania składek członkowskich.

§18.

1. Członkiem wspierającym Towarzystwa może być osoba fizyczna lub prawna, wspierająca działalność Towarzystwa darowizną. Forma i wysokość świadczeń jest uzgadniania między członkiem wspierającym a Zarządem.

2. Członka wspierającego przyjmuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na wniosek grupy członków Towarzystwa.

3. Członkom wspierającym przysługuje prawo zgłaszania wniosków do planów działalności Towarzystwa oraz udziału we wszystkich formach działalności Towarzystwa, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.

§19.

1. Członkami Towarzystwa mogą być cudzoziemcy, zasłużeni w dziedzinie stanowiącej obszar zainteresowań Towarzystwa.

2. Członkom cudzoziemcom przysługują wszystkie prawa członków zwyczajnych.

3. Członków cudzoziemców przyjmuje Walne Zgromadzenie Towarzystwa na zasadach analogicznych jak członków honorowych.

4. Członkowie cudzoziemcy są zwolnieni z opłacania składek członkowskich.

§20.

Członek zwyczajny ma prawo:

1. Wybierać i być wybranym do władz Towarzystwa.

2. Uczestniczyć w Walnych Zebraniach i wszelkich innych formach działalności organizowanych przez Towarzystwo na zasadach ustalonych przez Zarząd.

3. Korzystać z pomocy Towarzystwa w realizacji przedsięwzięć zgodnych z postanowieniami statutu.

4. Zgłaszać wnioski, uwagi i postulaty pod adresem wszystkich władz Towarzystwa.

§21.

Członek zwyczajny jest zobowiązany:

1. Przestrzegać postanowień statutu oraz wszelkich uchwał podjętych przez władze Towarzystwa.

2. Brać czynny udział w pracach Towarzystwa.

3. Regularnie opłacać składkę członkowską.

§22.

1. Przynależność do Towarzystwa ustaje w przypadku:

a/ dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu;

b/ nieopłacenia składki członkowskiej za okres dwóch lat;

c/ wykluczenia z Towarzystwa przez Zarząd; d/ śmierci członka Towarzystwa.

2. Osoby skreślone z listy członków z powodów wymienionych w &19 ust. 1 punkt a/ i b/ mogą być ponownie przyjęte do Towarzystwa na ogólnych zasadach określonych w statucie.

§23.

1. Zarząd może z własnej inicjatywy wykluczyć członka Towarzystwa, jeżeli działał on na jego szkodę, nie przestrzegał postanowień statutu lub uchwał władz Towarzystwa.

2. Od decyzji Zarządu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia.

3. Uchwały Walnego Zgromadzenia w sprawie wykluczenia z Towarzystwa są ostateczne.

Rozdział IV. Władze Towarzystwa.

§24.

1. Organami Towarzystwa są: a/ Walne Zgromadzenie Członków; b/ Zarząd c/ Komisja Rewizyjna.

2. Kadencja władz Towarzystwa trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów. Wybór prezesa winien poprzedzać wybór reszty Zarządu i następować w osobnym głosowaniu.

3. Władze Towarzystwa mają prawo w czasie kadencji dokooptować nowych członków na miejsca ustępujących, w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu pochodzącego z wyboru.

A. Walne Zgromadzenie Członków.

§25.

1. Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.

2. Prawo do udziału w Walnym Zgromadzeniu Członków mają wszyscy członkowie zwyczajni (z głosem stanowiącym) oraz osoby zaproszone (z głosem doradczym).

3. Walne Zgromadzenie Członków zwoływane jest przez Zarząd Towarzystwa co najmniej raz na cztery lata. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad członkowie winni być poinformowani przez Zarząd co najmniej 30 dni przed ustalonym terminem Walnego Zgromadzenia.

4. Z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Rewizyjnej, bądź też na pisemny wniosek, złożony Zarządowi, podpisany przez co najmniej 1/3 członków Towarzystwa, Zarząd zobowiązany jest zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków, najpóźniej w ciągu 8 tygodni od daty przedłożenia wniosku. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§26.

Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:

1. Przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

2. Udzielanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium ustępującemu Zarządowi.

3. Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

4. Uchwalanie planów pracy na najbliższą kadencję.

5. Rozpatrywanie wniosków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej zgłoszonych do porządku obrad na co najmniej 10 dni przed Walnym Zgromadzeniem.

6. Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu.

7. Przyznawanie tytułu członka honorowego oraz przyjmowanie członków cudzoziemców.

8. Ustalanie wysokości składki członkowskiej.

9. Uchwalanie zmian statutu Towarzystwa.

10. Podejmowanie uchwał o rozwiązaniu i likwidacji Towarzystwa.

§27.

Walne Zgromadzenie Członków wybiera przewodniczącego i sekretarza Zgromadzenia, którymi nie mogą być członkowie ustępujących władz.

§28.

1. Walne Zgromadzenie Członków może podejmować uchwały, jeśli uczestniczy w nim co najmniej połowa uprawnionych członków z głosem stanowiącym.

2. W razie braku wymaganego quorum Walne Zgromadzenie Członków jest prawomocne w drugim terminie, bez względu na liczbę obecnych.

§29.

1. Głosowanie podczas Walnego Zgromadzenia jest jawne, chyba że co najmniej trzech uczestników uprawnionych do głosowania zażąda głosowania tajnego.

2. Wybory członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej jak również nadawanie godności członka honorowego odbywają się w głosowaniu tajnym.

3. Przewodniczący Zgromadzenia może zarządzić głosowanie tajne w przypadku innych spraw personalnych.

§30.

Uchwały Walnego Zgromadzenia członków podejmowane są zwykłą większością głosów, z wyjątkiem przypadków, w których statut stanowi inaczej. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego Zgromadzenia.

B. Zarząd.

§31.

Zarząd składa się z 5-7 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków na przeciąg czterech lat.

§32.

Na pierwszym posiedzeniu Zarząd konstytuuje spośród siebie trzyosobowe Prezydium, w skład którego wchodzą prezes i dwóch wiceprezesów; powołuje sekretarza i skarbnika. Zarząd może powołać Radę Programową, na czele której staje jeden z wiceprezesów.

§33.

1. Zebrania Zarządu odbywają się co najmniej raz na pół roku.

2. Ponadto, na wniosek przynajmniej trzech członków Zarządu lub przewodniczącego Komisji Rewizyjnej prezes winien zwołać posiedzenie Zarządu w terminie nie dłuższym niż 30 dni.

3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności prezesa, przy udziale co najmniej połowy członków.

4. Głosowanie na posiedzeniach Zarządu, z wyjątkiem spraw personalnych, jest jawne.

5. Pod nieobecność prezesa jego funkcje przejmuje za wiedzą i zgodą prezesa jeden z wiceprezesów.

§34.

Do kompetencji Zarządu należy:

1. Kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie ze statutem i uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków.

2. Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz.

3. Gospodarowanie majątkiem Towarzystwa w ramach uchwalonego budżetu, rozporządzanie jego mieniem ruchomym, przyjmowanie darowizn, subwencji i zapisów na rzecz Towarzystwa, przyznawanie ulg w opłacaniu składek członkowskich w wypadkach zasługujących na uwzględnienie.

4. Realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia Członków.

5. Zwoływanie Walnych Zgromadzeń Członków.

6. Przygotowanie materiałów na obrady Walnego Zgromadzenia Członków i ważnie złożonych wniosków.

7. Składanie Walnemu Zgromadzeniu Członków sprawozdań z wykonania planów pracy i budżetu oraz dotyczących zmian stanu posiadania i majątku Towarzystwa.

8. Przedstawianie wniosków o nadanie godności członka honorowego i przyjęcie członków zwyczajnych zagranicznych, przyjmowanie członków wspierających oraz przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków

9. Powoływanie sekcji, komisji organizacyjnych, zespołów opiniodawczych i specjalistycznych do prowadzenia określonych dziedzin działalności Towarzystwa oraz mianowanie ich przewodniczących i kierowników.

10. Dotowanie uzasadnionych programów badawczych, ogłaszanie i rozstrzyganie konkursów związanych z dziedziną objętą zainteresowaniami Towarzystwa oraz przyznawanie nagród, dyplomów, odznak i innych dowodów uznania osobom zasłużonym w dziedzinie estetyki i wiedzy o sztuce.

11. Przyjmowanie, zwalnianie i nagradzanie płatnych pracowników administracyjnych Towarzystwa z określeniem zakresu ich obowiązków i wynagrodzeń.

12. Upoważnienie prezesa Zarządu do podejmowania niektórych czynności spośród wyżej wymienionych w przypadkach niecierpiących zwłoki, z przedstawieniem ich do zatwierdzającej wiadomości na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

13. Podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach nie zastrzeżonych dla innych władz Towarzystwa.

14. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie w związku z pełnioną funkcją. 

15. W umowach między Towarzystwem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim Towarzystwo reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków.

§35.

Do reprezentowania Towarzystwa upoważniony jest Prezes Zarządu samodzielnie lub dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.

C. Komisja Rewizyjna.

§36.

1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków na okres 4 lat.

2. Komisja Rewizyjna wybiera spośród swych członków przewodniczącego.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej na prawo udziału w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

4. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo wglądu do wszystkich dokumentów Towarzystwa.

5. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu.

§37.

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

1. Kontrolowanie działalności Zarządu i przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu Członków sprawozdań z przeprowadzonej kontroli wraz z wnioskami.

2. Zwoływanie w uzasadnionych przypadkach nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków.

3. Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli.

Rozdział V. Majątek Towarzystwa.

§38.

1. Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze oraz prawa na dobrach niematerialnych.

2. Na majątek składają się: a/ wpływy ze składek członkowskich b/ subwencje udzielane przez instytucje państwowe i społeczne c/ zapisy i darowizny d/ dochody z majątku Towarzystwa e/ przychody z działalności Towarzystwa.

Rozdział VI. Zmiany statutu i rozwiązanie Towarzystwa.

38.

Uchwałę o zmianie statutu podejmuje Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów osób obecnych uprawnionych do głosowania. Obrady Walnego Zgromadzenia zwołane w drugim terminie są prawomocne w tym względzie przy udziale przynajmniej 15 członków.

§39.

1. Rozwiązanie Towarzystwa następuje w wyniku niemożliwości realizacji jego celów.

2. Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów osób obecnych uprawnionych do głosowania. Obrady Walnego Zgromadzenia zwołane w drugim terminie są prawomocne w tym względzie przy udziale przynajmniej 15 członków.

3. Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa określa sposób jego likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Towarzystwa.

Comments are closed.